BIOVOICE: BOOSTING BIOBASED BUSINESS

05-04-19

Mkb'ers en startups uitgedaagd om innovatie challenges aan te gaan!

Als grote multinationals op zoek zijn naar nieuwe toepassingen of R&D afdelingen een proces willen optimaliseren, ligt de oplossing niet altijd voor de hand. Maar er zijn vaak wel kleine, innovatieve bedrijven en startups die uitkomst kunnen bieden. BioVoice, het nieuwe ‘biobased business booster’ programma van REWIN West-Brabant en Green Chemistry Campus, brengt deze twee werelden met elkaar in contact.

BioVoice verzamelt innovatievraagstukken bij grote(re) bedrijven en stelt deze open voor creatieve en innovatieve ondernemers. Zo geeft dit nieuwe initiatief een impuls aan een open innovatiestructuur en -cultuur in een steeds verder uitbreidend netwerk in de biobased economie. Naast het in contact brengen van deze twee werelden, biedt BioVoice beide partijen ook funding en toegang tot internationale markten, hulpbronnen en researchfaciliteiten, business en schaalvergroting en; een launching customer.

Challenges

De initiatiefnemers van BioVoice zijn REWIN, Green Chemistry Campus, de provincie Noord-Brabant en Rabobank. Daarnaast hebben Dockwize, Impuls Zeeland, KVK en Centre of Expertise Biobased Economy zich als partner aangesloten voor de uitvoering van het programma. Samen willen zij dat innovatieve ondernemers en creatieve talenten in de circulaire en biobased economie meer ruimte en stem krijgen. BioVoice is daarbij niet alleen op zoek naar pasklare antwoorden, maar ook naar denkkracht, inspiratie, briljante inzichten en verbeteringen. Kortom, input die tot een oplossing kan leiden van de zeven innovatievraagstukken die voor de eerste ronde zijn verzameld bij de zogenaamde ‘challengers’: Cargill, Cosun en Rodenburg Biopolymers. Innovatievraagstukken worden steeds voor de duur van een maand online gezet. Meer informatie is te vinden op www.biovoice.nl.

De basis van BioVoice is wederkerigheid

Bob Houpst, projectmanager van BioVoice legt uit dat het oplossen van de uitdagingen niet het enige doel is: “Zo’n challenge aangaan is eigenlijk het startpunt van verdere kennisuitwisseling. Het is niet bedrijf A dat bedrijf B helpt, maar we willen gezamenlijk de biobased transitie versnellen: kennis opbouwen en een succesvolle en leidende kennisregio op het gebied van toegepaste biobased business creëren. Meedoen betekent bijdragen aan een wereld die meer circulair en biobased wordt.”

Geselecteerde deelnemers aan BioVoice worden tijdens de ‘challenge weeks’ ondergedompeld in het regionale biobased ecosysteem. Ze leren daarin elkaar en de challengers beter kennen en er wordt gezocht naar de beste match. Uiteindelijk kunnen deelnemers een innovatiecontract verdienen, om samen met de challenger tot oplossingen te komen en nieuwe markten aan te boren. Met het innovatiecontract en bijbehorende -vouchers kunnen kennis en techniek in een stroomversnelling worden gebracht. De BioVoice coaches die het proces begeleiden en faciliteren, zorgen tijdens de gehele looptijd van het innovatiecontract voor ondersteuning.

De aanmeldperiode sluit op 29 april.

Meer informatie: BioVoice